Samenvatting MDT Onderweg naar je toekomst zoals verwoord in de subsidieaanvraag
Stichting Meion organiseert samen met haar partners vanaf schooljaar 2023 / 2034 in 3 jaar tijd voor in totaal 1.200 leerlingen tussen 12 en 17 jaar van de VMBO opleidingen van het Roemer Visscher College en het Zuid-West College in Den Haag het project MDT Onderweg naar je toekomst.
Dit MDT project maakt burgerschapsonderwijs praktisch en vooral leuk! Het doel van burgerschapsonderwijs is dat leerlingen worden voorbereid op hun plaats in de maatschappij als volwaardige deelnemers die bereid en in staat zijn te participeren.
Burgerschapsonderwijs is belangrijk omdat het kinderen en jongeren de kennis, vaardigheden en attitudes biedt die nodig zijn om actieve en verantwoordelijke burgers te worden.
Het biedt hen inzicht in de maatschappij waarin ze leven en stelt hen in staat om deel te nemen aan het democratisch proces en bij te dragen aan het algemeen welzijn van de gemeenschap.
Het project is erop gericht om binnen de school een doorlopende leerlijn neer te zetten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het 1e leerjaar en het 3e leerjaar de MDT jaren in deze leerlijn zijn. Jongeren kunnen zodoende twee keer meedoen aan MDT in dit project.
De aanleiding: kinderen, tieners en jongeren hebben behoefte aan een stabiele en liefst samenhangende structuur vanuit huis, op school en in de vrijetijd om op te kunnen groeien tot stabiele en goed verankerde volwassenen. In verschillende (lage-SES) wijken in Den Haag is het in de praktijk anders.
De thuissituatie doet vaak een beroep op jongeren die niet in lijn is met de verantwoordelijkheden die bij hun ontwikkelingsfase horen (parentificatie) en de straat heeft haar eigen wetten en werkelijkheid die niet steunend zijn om op te groeien tot een stabiele volwassene.
Dit heeft tot gevolg dat er een groot beroep wordt gedaan op het onderwijs. Scholen moeten in toenemende mate de taak op zich nemen van opvoeder en probleemoplosser.
Dit is een ongewenste taakverzwaring waarvoor scholen onvoldoende zijn toegerust in tijd, kennis en vaardigheden.
Met MDT Onderweg naar je toekomst willen wij de ondersteuning bieden die hard nodig is voor deze jongeren. Het uitgangspunt is dat wij gedurende de hele schooldag aanwezig zijn.
Alle functionarissen die reeds binnen de school werkzaam zijn (zorgcoördinator, schoolmaatschappelijk werk, huiswerk ondersteuners) worden actief betrokken. Samen dragen we er zorg voor dat leerlingen gemotiveerd blijven.
De inhoud van het MDT-programma is mede vormgegeven door leerlingen en de scholen, waardoor we er op vertrouwen dat het aanbod goed aansluit bij de wens van de deelnemers.
Het MDT-programma duurt 11 weken en begint met een werkweek. De thema’s voor het kamp voor eerstejaars leerlingen zijn straatintimidatie, de inclusieve samenleving en democratie.
‘
Voor derdejaars richt het kamp zich vooral op beroepsoriëntatie. Tijdens beide kampen wordt veel aandacht besteed aan positieve groepsvorming door middel van sport en spel.
De werkweek wordt vervolgd met een programma van 8 weken (4 uur per week) met thema’s ontmoeten en verbinden. Dit aanbod is helemaal gericht op burgerschapsvorming, identiteitsontwikkeling, weerbaarheidstrainingen, trainingen sociaal-emotioneel, communicatieve vaardigheden, talentontwikkeling en bedrijfsbezoeken.
Aan het eind van dit programma gaan deelnemers een door hen zelf ontwikkeld programma uitvoeren voor 8e groepers van het PO met als doel de brug naar het VO zo soepel mogelijk te maken zonder ‘jezelf te verliezen’ (identiteitsvorming).
Dit MDT-project vormt het burgerschapsprogramma van de deelnemende scholen. Deelnemende scholen willen nog meer een sociaal rijke en veilige school worden en zien MDT als een uitgelezen mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen.