Meer dan de helft van jongeren droomt van een eigen onderneming!

Meer dan de helft van de Nederlandse jongeren (57%) overweegt serieus om een eigen onderneming te starten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Becoming Alliance onder 1.028 Nederlandse jongeren tussen de 18 en 30 jaar, uitgevoerd door PanelWizard.

Voor de meerderheid van de respondenten is het verlangen naar persoonlijke financiële winst niet de voornaamste drijfveer om hun eigen bedrijf te beginnen.

Jongeren en ondernemerschap

Van alle mannelijke deelnemers overweegt 61% om een eigen onderneming te starten, terwijl onder vrouwelijke leeftijdsgenoten dit percentage 56% bedraagt.

Hoewel ondernemerschap vaak wordt geassocieerd met financiële groei, zijn er diverse andere motivaties om te ondernemen. Een kleiner aantal vrouwen (42%) dan mannen (55%) geeft aan dat het vergaren van rijkdom hun voornaamste motivatie is om te ondernemen.

Financieel succes niet altijd doorslaggevend

De bevindingen laten zien dat een derde van de jongeren zichzelf pas als succesvol beschouwt als ze aanzienlijke financiële winst behalen en welvarend worden.

Bovendien beschouwt slechts 40% van de jongeren winst als de belangrijkste maatstaf voor het succes van een bedrijf.

Dit wijst op een opvallende verschuiving van ondernemers die gedreven worden door financiële motieven naar ondernemers die meer nadruk leggen op het creëren van waarde.

Sociale betrokkenheid

Het onderzoek toont ook aan dat maar liefst driekwart van de jongeren het cruciaal acht dat hun werk een positieve impact heeft op de samenleving. Zo is 72% van de Nederlandse jongeren van mening dat organisaties bereid moeten zijn om minder winst te maken als dit resulteert in een positieve bijdrage aan de maatschappij.