MDT: Onderweg naar je toekomst

Het Zuid-West College, het Roemer Visscher College, de gemeente Den Haag en Stichting Meion hebben de handen ineen geslagen.

Dit om de leerlingen van het Zuid-West College en het Roemer Visscher College extra programma’s op het gebied van persoonlijkheidsvorming, burgerschap, beroepsoriëntatie en vrij tijdsbesteding.

Een groot deel van deze extra binnen- en buitenschoolse programmering kunnen we aanbieden onder de noemer Maatschappelijke Diensttijd (MDT).

De subsidie voor MDT van het ministerie van onderwijs is er om projecten te realiseren die bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van jongeren tussen de 12 en 30 jaar. Met de subsidie kunnen we de leerlingen en eenxtra programma van 80 uur per jaar aanbieden.


Voor vier jaar en een doorlopende leerlijn

De gesubsidieerde MDT-trajecten worden ingezet voor de leerlingen van VMBO 1 en VMBO 3. Hiervoor is ook een subsidieaanvraag voor drie leerjaren (2023-2024, 2024-2025 en 2025-2026) de deur uit.

De wens van het collectief is wel om er een doorgaande leerlijn van te maken. Dit betekent dat wij ook een stevig en gedegen aanbod voor leerlingen in VMBO 2 en 4 willen inzetten. Ook zetten we in op minimaal één jaar extra, oftewel 2026-2027.


De aanleiding

Kinderen, tieners en jongeren hebben een stabiele en consistente omgeving nodig, zowel thuis als op school en in hun vrije tijd, om te kunnen opgroeien tot evenwichtige volwassenen. Helaas is dit in verschillende wijken in Den Haag, vooral die met lagere sociaaleconomische status, niet altijd het geval.

De situatie thuis plaatst vaak jongeren in een lastige positie, omdat ze verantwoordelijkheden moeten dragen die eigenlijk niet passen bij hun leeftijd en ontwikkelingsfase, dit noemen we ook wel ‘parentificatie’.

Bovendien heeft de straat haar eigen regels en realiteit, die niet bevorderlijk zijn voor een gezonde volwassenwording. Als gevolg hiervan rust er een zware last op het onderwijssysteem.

Scholen worden steeds vaker gedwongen om de rol van opvoeders en probleemoplossers op zich te nemen. Dit is een onwenselijke extra belasting voor scholen, omdat ze vaak niet voldoende zijn uitgerust met de benodigde tijd, kennis en vaardigheden om deze taken adequaat uit te voeren.

Met MDT Onderweg naar je toekomst streven we ernaar om de broodnodige ondersteuning te bieden aan deze jongeren. Ons basisprincipe is dat we gedurende de gehele schooldag aanwezig zijn.

We werken nauw samen met alle reeds aanwezige functionarissen binnen de school, zoals de zorgcoördinator, het schoolmaatschappelijk werk en huiswerkbegeleiders. Gezamenlijk zorgen we ervoor dat leerlingen gemotiveerd blijven en hun doelen nastreven.

Het MDT-programma is tot stand gekomen in samenwerking met zowel leerlingen als scholen, wat ons het vertrouwen geeft dat het aanbod goed aansluit bij de wensen van de deelnemers.


Werkweek

Het MDT-programma voor VMB 1 en 3 begint met een werkweek. Tijdens deze week behandelen gaan met de de eerstejaars leerlingen aan de slag met thema’s zoals straatintimidatie, de inclusieve samenleving en democratie .

De derdejaars zich vooral richten op beroepsoriëntatie. Beide kampen besteden veel aandacht aan het opbouwen van positieve groepsdynamiek door middel van sport- en spelactiviteiten.


Aan de slag op school en laten zien waar je mee bezig bent

Na de werkweek volgt een programma met als centrale thema’s ontmoeten en verbinden. Dit gedeelte is gericht op de ontwikkeling van burgerschap, identiteit, weerbaarheidstraining, sociale en emotionele vaardigheden, communicatieve vaardigheden, talentontwikkeling en bedrijfsbezoeken.

Aan het einde van dit programma worden de leerlingen zelf uitgedaagd om zelf een programma te ontwikkelen en uit te voeren voor leerlingen in groep 8 van de basisschool, met als doel een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs te bevorderen zonder hun eigen identiteit te verliezen.

Ook is het bedoeling dat leerlingen uitgebreid tweemaandelijks verslag doen van de activiteiten. Dit doen zij tweemaandelijks zelf door de presentatie van het MDT-programma van een uur met beeld, geluid en interviews in de aula. Hiervoor worden natuurlijk ook ouders en verzorgers uitgenodigd.


Meer over de inhoud van het MDT programma

Zoals te lezen valt zijn er al diverse thema’s benoemd waar we mee aan de slag willen. Voor een deel zal het programma van 80 uur in de school tijdens lestijd worden aangeboden.

Zo zal Centrum 16•22 een belangrijke bodem gaan leggen wat betreft het deel wat tijdens bestaande lesuren zal worden uitgevoerd. Zo zullen zij ook worden ingezet voor het programma van VMBO 2 en 4.

Voor alle leerlingen bieden we zowel een binnenschools- en een buitenschools programma aan. Met het buitenschoolse programma willen we graag de leerlingen ‘triggeren’. We willen activtieiten aanbieden die normaliter niet op hun pad komen.

Denk bijvoorbeeld aan rugby, roeien, theaterbezoek en bedrijfsbezoeken. Op moment van schrijven zijn we met vele Haagse organisaties in gesprek of zij delen van het MDT-programma kunnen invullen.


MDT zichtbaar op school

Om van het programma MDT: Onderweg naar je toekomst een succes te maken is het van belang de MDT gedurende de week zichtbaar is in de vorm van een frontdesk en medewerker op beide scholen.

Naast de mogelijk voor leerlingen om informatie te krijgen over activiteiten is de medewerker ook beschikbaar voor vragen bijvoorbeeld bijbanen, zorg en welzijn.

Waar het gaat om zorg en welzijn is hij of zij in eerste instantie is zij een luisterend oor en waar mogelijk zal hij of zij binnen de eigen mogelijkheden handelen. Mocht de oplossing mogelijk bij anderen liggen, dan wordt er gezorgd voor een ‘warme’ overdracht.